Bosbrand Koffiebonen

Ons verhaal

Rook in de zaak

In 2015 begon Matt van Maastricht de horecazaak Schenkers. Eén van de doelen was om de beste koffie van Apeldoorn te schenken. Zodoende zijn we begonnen met branden, op een Toper die 1kg per keer kon branden. De afzuiging was hier totaal niet op ingericht met als gevolg dat er soms een dikke laag rook in de zaak stond (terwijl we open waren). We hadden nog een lange weg te gaan!
In 8 jaar Schenkers hebben we onze smaak, skill en liefde voor koffie ontwikkeld.

Opening branderij

In 2017 vierden we de opening van onze eigen koffiebranderij. Met een beschadigde, derdehands Has Garanti 10kg-roaster begonnen we ons eigen koffiemerk: Bosbrand! Bos, want we zitten met trots op de Veluwe. Brand, want… koffiebranden. En het klinkt leuk.

Vanaf dag één (en tot op heden) verpakten wij onze koffie voor de horeca in de iconische rood-witte tonnetjes. Zodoende besparen we een hoop afval!

Op de groei – Zwitsal

In 2021 verhuisde de branderij naar de voormalige Zwitsalfabriek. Meer ruimte, toegankelijker voor bevoorrading en vooral ruimte voor groei. Om heel eerlijk te zijn was er veel twijfel: “Wie houden we voor de gek dat we deze ruimte nodig  zouden hebben?” Maar die vraag werd snel genoeg beantwoord.

Op eigen benen

Begin 2023 stopten we, met pijn in ons hart, met de horecazaak Schenkers. Vanaf nu ging alle aandacht naar de koffiebranderij. En je weet het… wat aandacht krijgt groeit!

In dat jaar maakten we een stap in geloof. We namen de inventaris over van koffiebranderij Bitter & Real, die dat jaar hun activiteiten stopten. We vervingen onze oude brander voor een prachtige, enorm gele Diedrich IR12: het neusje van de zalm onder -dit formaat- koffiebranders.

We groeiden in klanten, volume en kwaliteit. Het werd steeds duidelijker wat ons apart zet van andere branderijen in onze omgeving: een merkbare smaakverbetering, dat we de horeca goed begrijpen en vooral: aandacht…

Niet alleen aandacht voor het aantrekken van nieuwe klanten, maar aandacht blijven geven door relatie, service (koffiemolen kapot op je drukke zaterdag? Binnen een uur zetten we een nieuwe voor je klaar!) en uiteraard aandacht voor de beste kwaliteit.

Toekomst

Mijn visie is dat we zullen doorgroeien tot een middelgrote koffiebranderij en dat we trots blijven op ons product. Dat we altijd rentmeesterschap kunnen afleggen over waar de koffie vandaan komt, hoe die verwerkt wordt en dat het eindproduct altijd klopt. Dat klanten bij ons blijven omdat ze daar zelf voor kiezen, in tegenstelling tot wurg-contracten met afnameverplichtingen die vaak in de horeca van toepassing zijn.
En vooral hoop ik dat we iedereen wat blijer maken met ons bedrijf: boer, werknemer, klant, leverancier en fan!

Een wijze, nuchtere Veluwenaar zei ooit: “Het gaat wel ergens heen denk ik.”

We zullen het zien!